Som iværksætter er branding noget af det første, man arbejder med, f.eks. når man vælger firmaets navn, får udarbejdet det første logo og gør sig tanker om farveskema mm. Branding forgår automatisk, også selvom du ikke foretager dig noget aktivt. Grunden er, at man altid er et brand: Dét brand som kunderne opfatter, uanset om du gør en indsats for at påvirke deres synspunkt eller ej. Derfor er det strategisk klogt at gøre sig tanker om, hvordan man kan påvirke det brand.

Der er mange veje til et stærkt brand
Branding handler om at opbygge virksomhedens identitet. Det rummer mange forskellige aspekter og skal afspejle virksomhedens værdier, for at virke troværdigt. Der er fire elementer, der spiller ind for at skabe virksomhedens brand; virksomhedens visuelle identitet, sproglige identitet, fysiske identitet og værdiidentitet.

Værdiidentiteten
Det første element, der spiller ind for at skabe et stærkt brand er din virksomheds værdiidentitet. Virksomhedens værdier er oftest det, som placeres først i skabelsen af et brand og vil have en stor indflydelse på udformningen af de andre tre elementer. For at dit brand skal fremstå helt tydeligt, skal virksomhedens værdier manifestere sig i den visuelle, sproglige og fysiske identitet. Tænk derfor dine værdier med, når du læser de næste elementer.

Den visuelle identitet
Her finder du de forskellige elementer i virksomhedens designprofil og grafiske udtryk, såsom logo, farveskema, typografi mm. Overvej, hvad det er for et grafisk signal, du vil sende med din virksomhed, og hvad den står for. Herefter kan du vælge den visuelle identitet, der bedst udtrykker din virksomhed og dermed hjælpe kunderne med brandets genkendelighed.

Den sproglige identitet
Dette element af brandet kaldes også for tone-of-voice, virksomhedens udtryk i form af slogans, produktnavne og tekster. Et eksempel på en gennemført sproglig identitet er McDonald’s, hvor deres produktnavne ofte er ens, såsom McFlury, McChiken, McFeast osv. Dette er en del af virksomhedens sproglige identitetog hjælper med at opbygge et stærkt brand. Gør dig tanker om dit hovedbudskab og lad din virksomheds tone-of-voice være gennemgående.

Den fysiske identitet
I det sidste element af brandingen er der tale om virksomhedens fysiske fremtræden –  både virksomhedens produkter, men også dig som ejer, dine medarbejdere og dit interiør. Gør dig tanker om, hvad der hænger på væggene på dit kontor, dine produkters emballage og andre fysiske elementer, der kan hjælpe forbrugeren med hurtigt og nemt at genkende dit brand.

Sådan kommer du videre!
Gør dig overvejelser om følgende spørgsmål for at komme videre med at skabe et stærkt brand:

  • Hvad udgør et stærkt brand for dig?
  • Hvordan tror du, dine interessenter opfatter dit brand?
  • Hvilke af de fire brand områder skal du arbejde på for at skabe et stærkt og troværdigt brand?

Vil du videre med din virksomhed? På Vækstfabrikkerne får du de optimale rammer for at udvikle din virksomhed, og du får et komplet udviklingsforløb med workshops, sparring, mentorordning, netværk og moderne indrettet kontorplads. Vi skræddersyer dit forløb efter din virksomheds behov og mål og følger dig tæt gennem hele forløbet.

Læs mere her på hjemmesiden og kontakt os i dag på telefon eller på mail.

Telefon

+45 3155 3035

Adresse

Marienbergvej 132,
4760 Vordingborg