Morten Brudlykke ser ikke sig selv som iværksætter, men ”bare” som en indehaver af en håndværkervirksomhed. Han driver virksomheden Brudlykke A/S, som laver traditionelt håndværksarbejde indenfor murer- og tømrerfaget. Til gengæld synes han, det er vigtigt at have drive for det, man laver. Lige meget om man er innovativ iværksætter eller bare forsøger at drifte en traditionel virksomhed på bedst mulig vis.

Han startede sin virksomhed tilbage i 2015 på Vækstfabrikken i Køge, og er virksomheden er siden vokset til flere kvadratmeter og medarbejdere.

”Min virksomhed befinder sig uden for den gængse opfattelse af iværksættervirksomheden. Det er en traditionel driftsvirksomhed, så derfor er jeg iværksætter, jeg ser bare mig selv som indehaver af en håndværkervirksomhed.” fortæller Morten Brudlykke.


Solid brancheerfaring var ikke nok

Selvom Morten har års brancheerfaring, så ved han, at det kræver mere end det at drive og udvikle en virksomhed. Især i håndværkerfaget.

Branchen lider under en tendens til overophedning og en stor mangel på arbejdskraft, og når man samtidig skal have alle interne processer optimeret og igangsat, så kan det godt være udfordrende.

”Det er ikke nok at kunne finde ud af at producerer håndværk og kunne finde ud af at sælge det – der er også mange andre ting bagved”, påpeger Morten.

For at tage hånd om de interne processer og udfordringer har Morten hentet hjælp fra det netværk, han opbyggede på Vækstfabrikken, samt fra virksomhedens investor. De besluttede sig for at etablere virksomheden i Køge og faldt over Vækstfabrikkerne. Der findes 14 Vækstfabrikker rundt omkring i Region Sjælland og i Hovedstadsområdet. Her kan mindre virksomheder leje sig ind i lokalerne og blive en del af et netværk med masser af tilbud forankret i forretningsudvikling. Ifølge Morten lød tilbuddet inspirerende, men der var også en anden grund.

”Det var billigt” – siger Morten med et kækt smil på læben og forklarer, at når man vælger at etablere sig i en ny by, så er det vigtigt at opbygge et netværk, og det gav kontorpladsen på Vækstfabrikkerne ham mulighed for.

”Den forventning, jeg havde til Vækstfabrikken, var et først og fremmest netværk, sparring og naturligvis en kontorplads. Det var rart at møde nye mennesker, som man kan sparre med og få erfaringer fra lokalområdet. Det har jeg fået rigtig meget ud af”, fortæller Morten.

Stejl udviklingskurve
Der er gang i branchen generelt, og derfor har Morten også travlt. Selvom udviklingen af Brudlykke A/S har været udfordrende, så er det gået stærkt og virksomheden har oplevet massiv vækst.

”Vi er gået fra en til 15 mand på to år, vi har faktisk også vækstet mere, end hvad jeg havde regnet med” fortæller Morten. Visionen er at komme op på 20-25 medarbejdere med en omsætning på 20-30 millioner årligt.

”Når man er vandt til at være ”driftsmenneske”, så det med også at komme op i helikopteroverblikket og holde fokus på sin forretningsplan svært. Det var derfor jeg meldte mig til strategi og ledelses kurset på Vækstfabrikken, for der er jeg ikke skarpest.” påpeger Morten.

Brænder for iværksætteriet
Selvom Morten ikke ser sig selv som en traditionel iværksætter, har han ingen tvivl om at iværksætteri har været det rigtige valg for ham. Som iværksætter er nåleøjet for succes ofte meget lille, men ifølge Morten så må det aldrig afholde iværksætterspirer fra at springe ud i det, og her synes Morten, at Vækstfabrikken giver gode rammer for udvikling;

”Det er et godt setup på Vækstfabrikkerne. Man giver eksempelvis nogen muligheder for de unge iværksættere. Det, synes jeg, er enormt vigtigt for de sikre vores velstand i fremtiden.” fortæller Morten.

Men det er ikke nok bare at have kontor på Vækstfabrikkerne, man skal tage aktiv del i tilbuddene for at udvikle sin virksomhed, forklarer Morten;

”Iværksættespirer skal generelt være bedre til at bruge deres netværk – der sidder mange i samme situation, og man kan lære af hinanden. Gør dig selv en tjeneste og få mødt nogen af de andre på Vækstfabrikken”.  

Morten understreger også at man skal være omstillingsparat og klar til at blive guidet i den retning.

Selvom Morten Brudlykke ikke placerer sig selv i den innovative pulje af det brogede iværksættersegment, så er der ingen tvivl om, at det er der, han hører hjemme. Og virksomhedens massive vækst gør ham ikke alene til en iværksætter, men en succesfuld en af slagsen.

Du kan læse mere om Brudlykke A/S her

Telefon

+45 3155 3035

Adresse

Marienbergvej 132,
4760 Vordingborg