De sociale medier er blevet en væsentlig del af folks dagligdag, i 2016 indrapporterede Facebook 3.573.000 månedlige danske brugere. Hvilket betyder, at over 73 % af danskerne er på Facebook hver måned. Kunderne er nu tættere på end nogensinde, og de sociale medier åbner mange muligheder for markedsføringen af din iværksættervirksomhed.
Det er ikke raketvidenskab at opbygge relationer på de sociale medier, men det kræver alligevel arbejde, kontinuerlighed og en klar strategi! At opretholde din sociale tilstedeværelse kan også være meget tidskrævende, især i en lille iværksætter virksomhed eller en nyligt opstartet virksomhed, hvor både tid og andre ressourcer er knappe. Derfor er det vigtigt at være strategisk fra start!

Vil du også gerne i gang med at bruge de sociale medier? Er du i tvivl om, hvilke medier du bruge for at komme i dialog med dine kunder og hvordan du kommer i gang? Så har vi et par gode råd til, hvordan du kommer i gang med de sociale medier og kommer et skridt tættere på kunderne.

#1 – Hvad er målet med din tilstedeværelse?
Før du går i gang med din profil, skal du have gjort dig klare overvejelser om, hvad du vil have ud af at være på de sociale medier. Det er nemlig ikke nok bare at være tilstede, og hvis du ikke ved, hvad målet med din tilstedeværelse på de sociale medier er, så skal du ikke være der.

Gør dig klare tanker om, hvad målet med din tilstedeværelse er. Er målet at få flere følgere? At få mere engagement? At øge trafik til din hjemmeside? At komme tættere på kunderne og forstå deres behov bedre? Du ved bedst selv, hvor aktiviteten mangler, så sæt et direkte mål med din tilstedeværelse og tag det op til evaluering senere. Målet vil hjælpe med at guide dit indhold og dine opslag og vil også gøre det nemmere for dig at måle på effekten af dine aktiviteter.

#2 –  Hvor er din målgruppe?
En klart defineret målgruppe er alfa omega i al markedsføring. Det gælder også på de sociale medier. En god tommelfingerregel er at fokusere på de kanaler, hvor du ved, at din målgruppe befinder sig, når et behov for dit produkt eller ydelse opstår. Desuden er det vigtigt at huske, at du ikke skal være på alle sociale medier fra dag ét. Find de sociale medier, som passer til dit produkt eller ydelse, og hvor dine kunder er — og vær selv tilsteder dér.

Husk at indtænke de enkelte digitale platformes muligheder. Når du har fået en klar idé om, hvad de forskellige sociale medier egner sig til, så vælg det format, der egner sig bedst til din virksomhed og målet med din virksomheds tilstedeværelse.

#3 – Vær grundig
Gør det ordentligt fra starten. En grundig udfyldt profil med de rigtige oplysninger, et godt navn og et lækkert coverbillede sender et vigtigt signal til dine følgere. Din tilstedeværelse på de sociale medier er med til at brande din virksomhed samt opbygge troværdighed, derfor er det vigtigt at siden sender et godt signal.

#4 –  Vær aktiv
Et meget populært spørgsmål er: Hvor tit skal jeg kommunikere med mine følgere på de sociale medier? En god tommelfingerregel er: Når du har noget relevant at sige, og jævnligt! Tænk ikke for meget over, hvornår du skal poste noget, men prøv dig frem og del kun noget, hvis det er relevant – på den måde spammer du ikke dine følgere. Find en balancegang og skift mellem de forskellige former for opslag – nyheder, tips, råd, konkurrencer, spørgsmål og humoristiske opslag – hvis det er passer til målgruppen selvfølgelig.

Det tager tid at være aktiv på de sociale medier, men på visse sociale platforme er et lavere aktivitetsniveau ikke ødelæggende, såsom Twitter og LinkedIn. Hvis du ikke får opdateret din Facebookside mindst hver 14. dag, så er det bedre ikke at være på Facebook.

#5 – Test, test, test!
Prøv dig frem, prøv forskellige opslag, billeder, videoer og tidspunkter, se hvad der engagerer dine følgere mest, hvad der får folk til at dele, like osv. over en periode på en måned – og gør mere af det!

Der er ingen helt korrekt løsning på at skabe succes på de sociale medier, fordi hvert et produkt og hver en målgruppe er forskellig, derfor kan det bedst betale sig at prøve sig frem.

Skal vi hjælpe dig videre?
Har du brug for flere gode råd? Vi har mange flere, hvor de kommer fra! Hos Vækstfabrikkerne kan du komme på vores online markedsførings workshop, hvor vi kan hjælpe dig med konkrete værktøjer til at komme i gang med din online tilstedeværelse, med udgangspunkt i din virksomheds behov.

Vil du også give din virksomhed en god start og de bedste udviklingsmuligheder? Tag første skridt på vores hjemmeside og kontakt os i dag for flere informationer.

Telefon

+45 3155 3035

Adresse

Marienbergvej 132,
4760 Vordingborg