Som iværksætter hviler markedsføring ofte på dine skuldre. I Vækstfabrikkerne oplever vi ofte, at markedsføring er en stor barriere for mange iværksættere. Vi har talt med iværksætterrådgiver Renè Larsen om, hvordan du undgår de typiske fejl. René er iværksætterrådgiver hos Københavns Erhvervshus og har mere end 20 års erfaring fra reklamebranchen. Han vejleder til dagligt iværksættere om deres forretningsmodel og markedsføring og giver her de tre hyppigste fejl iværksættere laver i forbindelse med deres markedsføring, og hvordan du undgår dem.


#1 Markedsføring er ikke et quick fix

Den første fejl, Rene tit og ofte ser hos iværksættere, er, at de overvurderer potentialet i markedsføringen af deres produkt over produktets potentiale i markedet. De tror, at markedsføringen kan rede deres produkt, når der nogen gange bare ikke er et potentiale for produktet på det pågældende marked.

Derfor stresser Rene vigtigheden af at lave en markedsanalyse og forretningsplan, inden man kaster sig ud på iværksætterrejsen.

”Effektiv markedsføring fungerer kun, hvis dit produkt eller ydelse er attraktivt for kunder og markedet, fordi selv massiv markedsføring kan IKKE sælge noget, som kunden ikke ønsker at købe.” fortæller René Larsen og forsætter: ”Salg og markedsføring er hårdt arbejde, og der findes ingen quickfix-løsninger” fortæller René.


#2 Kender du virkelig din målgruppe?
Ofte oplever Rene, at iværksættere tror, at de kender deres målgruppe, men ender ud i den meget populære, kvinder i alderen 25-40. Når der ikke er lavet en forudgående analyse af målgruppen og dennes problemer, behov og den værdiskabelse, dit produkt skal give, så går man tit forkert i byen i hele sin markedsføring. Der er her tale om hele den sociologiske del af at kende sine kunder og forstå deres behov.

”Et indgående kendskab til din målgruppe og deres præferencer er alfa omega” – René Larsen.


#3 DONT DO-IT-YOURSELF
Den sidste fejl, iværksættere laver, når de bevæger sig ud i markedsføring, er, at de vil gøre alt selv og tror, at de kan. De glemmer, at der er en grund til, at der er specialister indenfor diverse felter, om det så er strategi eller online markedsføring. Det er vigtigt at lade andre hjælpe med at nå de markedsføringsresultater, du drømmer om.

Skal du i gang med din markedsføring, og har du brug for hjælp? På Vækstfabrikkerne afholder vi workshops i marketingsføring, salg og sociale medier, og vi kan hjælpe dig på rette vej. Kontakt os for flere informationer på telefon eller e-mail.

Telefon

+45 3155 3035

Adresse

Marienbergvej 132,
4760 Vordingborg