Mange har tendens til at åbne deres foretrukne analyseværktøj og stirre sig blind på toppen af grafen, når de vurdere deres digitale markedsføringsindsats. Det bliver en endeløs jagt på den næste og større peak – men måske peaker du dig selv ihjel?

 Af Stephanie Abi Khalil, marketingskonsulent, Væksthus Sjælland

Du kender følelsen. Suset i maven når dine opslag på de sociale medier når nye højder. Du bruger din tid og dine ressourcer på at fremstille en masse indhold for at opnå endnu flere likes, delinger og kommentarer. Det kan være, at du lider af peak afhængighed!

Mange er bekendt med glæden ved at nå mange forbrugere med vores opslag på de sociale medier. Vi lever for at se de høje udsving på graferne, og hver gang vil vi nå nye højder, flere mennesker, flere likes, delinger og kommentar.

Jagten på det næste fix

Du tager marketingshatten på og poster et opslag  på de sociale medier eller udsender måske et nyhedsbrev. Hvad er så det første, du gør? Du skynder dig ind i dit analyseværktøj for at se, hvordan det præsterer og håber, at det har skabt mere trafik til din hjemmeside og dermed opnået et større peak end dit sidste opslag. Vi gør det alle.

Grunden til det er, at hver peak fungerer ligesom adrenalin og giver os blod på tanden til at nå endnu længere med vores indhold. Det bliver næsten en hobby at nå det næste peak i grafen, at lave noget content, en konkurrence eller et tilbud, som kan give det næste fix – nemlig udsvinget på grafen, som viser, at du har ramt noget rigtigt. Det er, hvad den amerikanske content marketing guru Andrew Davis kalder for peak afhængighed, og vi lider alle af det.

Højt at flyve dybt at falde

Vi bliver så opslugt af vores jagt på høje peaks og dermed likes, delinger og kommentar, at vi glemmer, at mens vi planlægger det næste nye store peak ligger vores engagements- og aktivitetsniveau i bunden. Udsvingene bliver større og større, fordi vi er alt for fokuseret på at nå flere med den næste kampagne. Vi glemmer realiteten af at, jo højere peaket er, jo længere ned er der at falde.

Så hvorfor ikke fokusere på dybden af faldet i stedet for højden af springet? Stop med at jagte højderne og begynd i stedet at opbygge momentum med dit indhold.

Der er brug for et skift i vores tankegang og en mere strategisk tilgang til distributionen af vores indhold på de sociale medier, for at opnå længerevarende succes. Jeg opfordrer derfor til, at du bryder din afhængighedscyklus og i stedet for at peake dig selv ihjel, begynder at overveje, hvordan du skal distribuere dit indhold.

Opbyg momentum

Brug tid på at planlægge din distribution og opbyg momentum med dit indhold, i stedet for at bruge det som et skud i bøssen. Mål din succes på hvor dybe dine fald er, stræb efter dalhøjde og ikke en endeløs strøm af højere og højere peaks. Når du kan begynde at stabilisere dine udsving bedre, så vil engagementsraten fra dine følgere nemlig også stige. Og når det sker, vil du få bedre resultater og behøver ikke længere at skabe lige så meget indhold.

Du kan læse mere om social momentum og teorien bag i Andrew Davis’ bog Brandscaping.

Telefon

+45 3155 3035

Adresse

Marienbergvej 132,
4760 Vordingborg