køge

Guide: Fire veje til et værdifuldt brand

Vil du gerne sælge dine varer eller ydelser lidt dyrere? Vil du være den, de nye kunder opsøger? Og vil du udfordre dine store konkurrenter? Så er det måske din branding, du skal arbejde med!

Lad os være ærlige: Branding er næppe det første, du tager fat på som iværksætter. Det fylder nok heller ikke meget for dig, der driver en af Danmarks mange små og mellemstore virksomheder. Til gengæld fylder branding ofte en hel del hos dine store konkurrenter, kunder eller leverandører.

Hvis du vil sælge mere, sælge dyrere og sælge til nye kunder, så skal du tænke ligesom de store konkurrenter, som allerede er solidt plantet på markedet og i kundernes hukommelse. Du skal simpelthen lære at opbygge et stærkt brand!

Faktisk er du nok allerede i gang…

Branding er noget af det første, man arbejder med som iværksætter, f.eks. når man vælger firmaets navn og får skabt det første logo. For branding foregår automatisk, også selvom du ikke foretager dig noget aktivt! Din virksomheds brand er det, kunderne opfatter, uanset om du gør en indsats eller ej. Du kan til gengæld vælge, om du vil arbejde på at få et stærkt brand.

Lad andre lære din virksomhed at kende

Selvfølgelig kender du selv din egen virksomhed. Men gør andre? Branding handler om at opbygge din virksomheds identitet og gøre jeres værdier helt tydelige og troværdige for kunder og samarbejdspartnere.

Tænk i disse fire elementer, når du vil arbejde med din virksomheds brand:

Gør det pærelet for kunden at vælge dig

Hvis kunderne ikke kender dig, hvorfor skulle de så vælge dig? Det er en ærlig sag, hvis du ikke interesserer dig ret meget for branding, men en ting er sikkert: Det gør dine store konkurrenter! Måske du er iværksætter eller vil ind på et nyt marked. Måske vil du skabe nye samarbejder med andre virksomheder, eller måske vil du bare holde på dine rigtig gode kunder. Uanset hvad du vil, så bør du gøre det let at vælge netop din virksomhed blandt de mange andre! Og her er et stærkt brand bare et rigtig stærkt kort.