vækstfabrikkerne

Hvilken type iværksætter er du?

Hvis du drømmer om at blive iværksætter, er det et godt udgangspunkt at blive bevidst om, hvilken type iværksætter du vil være. Der er store forskelle – og dem bør du kende.

Mediernes omtale kan nogle gange give et skævt billede af, hvad iværksætteri i realiteten er. Tv-programmer som ”Løvens Hule” kan f.eks. efterlade indtrykket af, at de fleste iværksættere sidder i et kælderlokale og arbejder 80 timer om ugen. Virkeligheden er dog mere nuanceret.

Faktisk kan man opdele iværksættere i typer, forklarer Mads Váczy Kragh, der er direktør for Erhvervshus Sjælland, og som kender iværksætteriet helt tæt på. Han peger på, at man kan inddele iværksætterne i fire arketyper, der er værd at kende til – specielt hvis man overvejer at kaste sig ud i iværksætteriet.

”Sagen er, at motivationen for at blive iværksætter kan være meget forskellig. Den rummer en kæmpestor forskellighed. Det er vigtigt at forstå. Ved at se på dem som én stor gruppe, risikerer man at få forkert rådgivning – eller at nogle bliver iværksættere, selv om de måske aldrig skulle være blevet det,” siger han.

De forskellige typer

Mads Váczy Kragh mener, at det giver god mening at dele iværksætterne i de fire typer, som han benævner: Den kreative iværksætter, den kaotiske iværksætter, den strategiske iværksætter og livsstilsiværksætteren. De har nemlig forskellige karakteristika.

Den kreative iværksætter tager ofte udgangspunkt i en faglighed eller interesse, som iværksætteren kan arbejde kreativt med og forvandle til produkter. Den kaotiske iværksætter er derimod den type, der excellerer i at have mange bolde i luften, og hvis styrke det er at få dem alle til at lande perfekt.

Den strategiske iværksætter er den, som ikke nødvendigvis har vinder-produktet fra start, men som har visioner og en model for, hvordan man skaber vækst. Den sidste type, livsstilsiværksætteren, er ofte fagligt stærk, men ønsker ikke mere at være lønmodtager.

For egen og andres skyld

Der er reelt stor forskel på, hvilken type man er – og dermed, hvad ens ambitioner er. Er det at skabe 100 arbejdspladser? Er det at blive rig nok til at købe en Porsche? Er det at klare sig gennem dagen og vejen økonomisk – og samtidig få mere frihed til at hente børnene tidligt fra institution?

Ifølge Mads Váczy Kragh bør enhver iværksætter-spire forsøge at svare på den slags spørgsmål. Ikke bare for at sætte ambitionsniveauet, men også for at vide, hvilken hjælp man får brug for. Det handler også om, hvordan man som iværksætter skal håndtere dagligdagsudfordringer.

”Tænk f.eks. på, hvordan man præsenterer sig i banken. Hvis man siger, at man er iværksætter, er det jo ikke sikkert, man mener, man vil være den nye Jesper Buch fra Tv. Det kan jo være, man vil noget helt andet. Det skal bankrådgiveren forstå. Det kan gøre alverden til forskel. Bl.a. derfor er det vigtigt at kende sin type,” siger han.

Om Mads Váczy Kragh: Direktør for Erhvervshus Sjælland og medforfatter på bogen Iværksættersamfundet. Han arbejder i dag på en ny bog, der netop handler om de forskellige iværksætter-arketyper.

Mads-kvadrat