iværksætter og messer

Iværksætter: Derfor skal du bruge tid på messer

Hverdagen som iværksætter er travl, og du har sikkert fuldt fokus på at udvikle dit produkt, fylde ordrebogen og lykkes med din virksomhed. Så hvorfor i al verden skulle du bruge din dyrebare tid på at besøge messer? Det får du svaret på her, hvor vi blandt andet sætter fokus på, hvordan du kan lave din egen markedsanalyse.

Har du planer om at indtage et nyt marked? På messer er alle markedseksperter samlet på ét sted. Derfor er et messebesøg, som er rettet mod netop din branche, målgruppe og geografi, en unik mulighed for at lave en hurtig og effektiv markedsanalyse – uden brug af eksterne konsulenter.

Har du allerede godt styr på dit marked og dine konkurrenter? Besøg relevante messer, og hold dig opdateret, så du kan være på forkant med markedet.

Gør dit forarbejde

Inden du tager på messe, er det vigtigt, at du forbereder dig grundigt. Find de messer der vil give mest værdi for dig og din virksomhed. Her skal du blandt andet tænke på branche, størrelse på messen, målgruppe og geografisk placering.

Undersøg hvem der deltager på messen, og lav en prioriteret liste over dem, du skal tale med. Det er også en god idé at tjekke op på, hvordan messen er forløbet de forrige år, da det giver dig et godt billede af, hvad du kan forvente.

Overvej også, hvad du får brug for, når du står på messen: notesblok til at notere leads, visitkort, eller måske et produkt, som du kan fremvise? Sørg for at medbringe alt, hvad du får brug for.

Få styr på konkurrenter, potentielle partnere og kunder

Når du står på messen, har du alle markedseksperter på samme sted, og det er nu, du skal starte din markedsundersøgelse. Ofte sidder informationerne løst på en messe, og stand-ejerne spørger ikke om, hvem du er. Det giver dig et unikt indblik i konkurrenterne på markedet, og dermed et stort forspring, når du skal starte op på et nyt marked.

Selvom du måske kun er i startup-fasen, er messen også en god mulighed for at møde potentielle kunder og partnere. Udnyt tiden til at få nye kontakter og nyt netværk. Læg mærke til hvilke partnere, der er mest dominerende og interessante, og overvej, om de er kompatible med din virksomhed.

Vær også opmærksom i pauserne. Når du står i kø til at skulle have noget at spise, kan du nemt falde i snak med en potentiel partner.

Efter messen

I dagene efter messen er din vigtigste opgave at følge hurtigt op på dine leads. Hvis du ikke kontakter de personer, du har vist interesse, sender det et uprofessionelt signal, og du kan blive stemplet som useriøs – Eller måske kan de simpelthen ikke huske dig. Sørg også for at kontakte de leads, som måske først er relevante om et år – De skal holdes varme i mellemtiden.

Lav også en evaluering af messen. Hvad fik du ud af det? Mødte du de ønskede konkurrenter, leverandører eller kunder? Beslut om du skal deltage igen næste år – måske ikke kun som besøgende, men med din egen stand? Hvis valget falder på at få din egen stand, har vi samlet nogle tips til dig her:

Vil du have sparring om salg?

Kontakt Carsten Leth Hansen

Tlf: 4199 9812

Email:

Carsten Leth Hansen

Vil du høre mere? 

Overvejer du at blive en del af et ambitiøst fællesskab med andre iværksættere? Find din Vækstfabrik, og kontakt os for et uforpligtende besøg.