Iværksætter-type

Sådan udvikler du din virksomhed på baggrund af din iværksætter-type

Det er sundt at blive bevidst om, hvilken type iværksætter du er. Det kan gøre dig bevidst om det særegne ved lige præcis dig – og det kan i sig selv være med til at booste din forretning.

Hvis du er klar over, hvilken iværksætter-type du er, har du reelt åbnet en værktøjskasse. Den selvindsigt vil nemlig vise, hvad du skal tage sig i agt for – Derudover vil den indikere, hvilke styrker og dermed vækstmuligheder du har.

Har du ikke fundet din iværksætter-type endnu? Find den her
Mads Váczy Kragh er direktør for Erhvervshus Sjælland, og han inddeler gerne iværksættere i fire forskellige typer. Når det kommer til de enkelte typers styrker og muligheder for vækst og virksomhedsudvikling, mener han, at der er oplagte angrebspunkter. Tag f.eks. dem, man betegner som de kreative iværksættere.

”Kreativitet og evnen til at fortabe sig i skaberkraft er beundringsværdigt. Selv om de kreative iværksættere skal overveje at få hjælp til salg og drift, skal de ikke undervurdere værdien af deres arbejde. Det er en enorm styrke at leve og ånde for det, man laver. De er passionerede – og det skal de blive ved med at være,” siger han.

Vigtigt at se muligheder

Når det kommer til typen den kaotiske iværksætter, mener Mads Váczy Kragh, at man skal adressere sine indbyggede svagheder – og så ellers bare give den gas.

”Man skal selvfølgelig ikke slide sig selv ned ved at hoppe fra tue til tue. Man skal have hjælp til at få orden. Når det er sagt, har de kaotiske iværksættere gode kort på hånden. Det er gode egenskaber at være opportunistisk, at kunne se forretningsmuligheder og være frygtløs. Der er store muligheder i at turde tage chancer,” siger han.

Det med at se muligheder, bør de strategiske iværksættere også bide mærke i.

”Den strategiske iværksætters styrke er at vide, hvordan man skaber og vækster en virksomhed. Svagheden er, at produktidéerne kan mangle. Hvis man er omstillingsparat, kan man komme langt. Det er enormt værdifuldt at kunne analysere data og tænke strategi. Men man skal være parat til at adressere udfordringer hurtigt,” siger han.

Selvindsigten er værdifuld

Den såkaldte livsstilsiværksætter er karakteriseret ved at kunne skabe sit eget alternativ til et lønmodtager-job. De bruger ofte deres faglighed til at lægge deres arbejdsliv om. Det er beundringsværdigt i sig selv, men det indeholder faktisk også et stort potentiale.

”Man skal sørge for at holde dampen oppe og ikke bare hoppe over, hvor gærdet er lavest. Det kræver rygrad at være f.eks. freelancer. Styrken er kontrollen. Man bestemmer selv, hvornår man vil arbejde og med hvad. Det er den ultimative frihed, og det er noget, man kan udvikle, hvis man vil. Man har jo fagligheden på plads,” siger han.

Alle de fire iværksætter-typer indeholder hver sine styrkepunkter. Dem kan man vælge at sætte turbo på, hvis man vil gå vækstvejen. Første skridt på den sti er dog at blive bevidst om sig selv. Når det kommer til iværksætteri, er selvindsigt ikke bare godt – det er reelt en vigtig trædesten på vejen til vækst.

Om Mads Váczy Kragh: Direktør for Erhvervshus Sjælland og medforfatter på bogen Iværksættersamfundet. Han arbejder i dag på en ny bog, der netop handler om de forskellige iværksætter-arketyper.

Mads-kvadrat