events hos Vækstfabrikkerne

Tre gode grunde til at bruge content marketing

Spørger du 10 forskellige marketingansvarlige om, hvad de arbejder med, får du sikkert 10 forskellige svar. Men de vil alle ofte have samme faglige udgangspunkt – nemlig content marketing. Content marketing er basalt set en marketingstrategi, der handler om at udarbejde, publicere og dele relevant indhold til en målgruppe for at bringe ny trafik og nye kunder til din virksomhed.

Dette gøres næsten altid online ved brug af sociale medier, nyhedsbreve, blogs, videoer og andre downloadbare værktøjer, der deler dit brand og din ekspertise med dine potentielle kunder. Her er tre gode grunde til at bruge content marketing.

#1. Nedbryd brugernes barrierer

Godt content giver dig mulighed for at ramme din målgruppe fra en anden vinkel, end de forventer. Godt content handler om at producere relevant og delbart indhold, der sænker brugernes parader over for reklamestøj.
I stedet for at reklamere, leverer du content, som har reel værdi for kunderne. Det gør, at du kommer tættere på dine forbrugere og samtidig er med til at opbygge en relation mellem jer.

#2. Opbyg din identitet/brand awareness

Branding har uden tvivl aldrig være vigtigere end i dag, hvor der er så mange markeder, der er mættede, og hvor mange jagter de samme kunder. Derfor er det blevet om end endnu vigtigere, at du skiller dig ud fra mængden med dit produkt eller dine ydelser. Det er her, content marketing kommer ind i billedet, da det hjælper dig med at opbygge en klar identitet og vise din ekspertise inden for et givent område. Det er dog vigtigt, at have en klar strategi for dit indhold, hvis det skal lykkedes dig at opbygge en stærk brandidentitet.

Branding har uden tvivl aldrig være vigtigere end i dag, hvor der er så mange markeder, der er mættede, og hvor mange jagter de samme kunder. Derfor er det blevet om end endnu vigtigere, at du skiller dig ud fra mængden med dit produkt eller dine ydelser.

Det er her, content marketing kommer ind i billedet, da det hjælper dig med at opbygge en klar identitet og vise din ekspertise inden for et givent område. Det er dog vigtigt, at have en klar strategi for dit indhold, hvis det skal lykkedes dig at opbygge en stærk brandidentitet.

#3 Generér leads til din virksomhed

Nu tænker du sikkert, burde dette ikke være nummer 1? Virksomheden kan ikke køre rundt uden kunder, men der er intet, som slår troværdighed og kendskab – og det er, hvad content marketing bidrager til. Derfor er leadgenerering nummer 3 på listen.

Vi har brug for nye leads for at få kunder i butikken og i sidste ende købe det, vi sælger. Content marketing hjælper ukendte dele af målgruppen med at finde dig og din virksomhed gennem relevant, informativt indhold – nogen gange længe før de har taget en købsbeslutning, og derfor er dine konkurrenter ude af billedet. Kan du bruge dit indhold til at skabe en relation med en potentiel kunde, inden de har taget en købsbeslutning, har du en større chance for at blive valgt, når kunden foretager et køb. Vi har brug for leads for at sælge, men vi har brug for content marketing for at nå de potentielle leads.

Så kast dig ud i det, men husk, at det er tidskrævende at producere godt content.
Derfor er det en god idé at planlægge i god tid og producere noget content, som kan bruges mange gange og til alle målgrupper.

Bonus tip: HUSK! Du behøver ikke at opfinde den dybe tallerken, hver gang du vil producere content. Du kan også dele content, som andre har skrevet, hvis det har relevans for dine kunder.

Vil du høre mere? 

Overvejer du at blive en del af et ambitiøst fællesskab med andre iværksættere? Find din Vækstfabrik, og kontakt os for et uforpligtende besøg.